torsdag 10 april 2014

Planterat en Mårbacka......

Hej på er!

Hoppas ni mår bra? Idag måste jag visa några bilder på min nyinköpta mårbackapelargon. 




Jag har inte varit speciellt förtjust i pelargoner tidigare men jag tycker nog att mårbackapelargonerna är väldigt fina faktiskt:) 





 Eller är det jag som börjar få lite tantvarning?:) bakning och pelargoninlägg, hehehe.

Ok , men hur sköter man bäst om den då? Alla har säkert sina speciella knep 
men efter att ha googlat runt lite så har jag sammanfattat det så här, 
så så tänker jag göra så får vi se hur den tar sig:) 


Placera den ljust och torrt, skydda mot för stark sol, blanda lecakulor i jorden,

 pelargonen vill inte ha det för blött om fötterna dvs låt torka upp något mellan vattningarna. Plocka bort vissna blad och blommor, 

gödsla en gång i veckan mellan april-september.


När det är dags för övervintring klipper man ner den till hälften och tar bort alla blad. 
Ställ in den i ett svalt rum ej under + 5 och med fönster, ju varmare det är i rummet
 ju mer ljus och vatten behöver den.
I februari/mars tar jag fram den och byter jord och planterar i en större kruka. 
Ställer den i ett solfönster och när blomknopparna kommer kan man om man vill nypa bort dem för att pelargonerna ska växa sig starkare.

Jaha ja, vi får väl se hur det går om jag har gröna eller "svarta" fingrar:) 
Är det någon av er som har några andra tips så hör gärna av er:)

Önskar er en bra dag!

 Kram M

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar